Kétévente nagyon jó dolgunk van. Mert kétévente a világ legnagyobb motorkiállításán, a müncheni Intermoton nem is messze otthonról az összes következô évi újdonság megtekinthetô frissen, egy helyen. Most ismét ilyen évet élünk, és természetesen nem maradhattak el most sem a meglepetések és a szenzációk. Viszont érdekes trend volt megfigyelhetô: a nagy gyáraktól kevesebb újdonság jött, mint amire számítottunk, viszont a kis gyártók annál aktívabbak voltak. Az Apriliánál természetesen az volt legelôször a kérdés, ki nyeri meg a licitet az átvételért – a Ducati vagy a Piaggio? Elôzetes hírekkel ellentétben utóbbi jutott a célig, és így a Piaggio nagy konferenciája sokkal inkább az anyagi háttérrôl és az Aprilia átvételérôl szólt, mint az új modellekrôl. Mégis maradt a noalei fejlesztômérnököknek még ideje, hogy több izgalmas újdonságot készítsenek el Münchenre. A leglátványosabb közülük az új Pegaso 650 Strada, egy városi szupermotó, már nem a Rotaxnál gyártott, radiális ötszelepes motorral ellátva, hanem az új Yamaha XT 660 erôforrásával. Markáns arculat, öntött kerekek, ötletes csomagtér – ezek az új Pegaso bájai. Az új Leonardo 300 erôforrása szintén a Yamahától származik, méghozzá a Versitybôl. A nagy Leo az eddigieknél magasabb szélvédôt kapott, a gyártó maga sporttúrarobogónak sorolja be. A Sportcity 125 és 200 a Gilera Runnerekbôl ismert Piaggio-erôforrással készül. 14 colos kerekei segítik az úttartást.
A Benelli a már ismert Tornado és TnT családjainak új tagjait mutatta be. A Tornado 900 Carbon Flow váza nem az eddigi acélcsô-alumíniumlemez szerkezet, hanem karbonszálas mûanyagból készült, és magában foglalja az ülés alatti hûtôhöz vezetô csatornákat is. A TnT Café Racer radiálisan rögzített elsô féknyerget, titániumnitrit bevonatú villaszárakat és a felsô villahíd fölé szerelt csutkakormányokat kapott, és karamelles barna és arany színekben pompázik. Kis hasidom egészíti ki a sportosabb küllemet. A TnT Sport szintén megkapta a radiális féknyergeket, váza piros, többi része matt fekete fényezést kapott. A TnT Titanium hasonló felépítésû, nála a váz és a kuplungfedél metálbordó, a tank és az elsô sárvédô mattezüst színben pompázik, a Café Racer hasidoma a Titaniumon is megtalálható. A BMW-nél úgy festett, a K 1200 S bemutásával már elsütötték ez évi puskaporukat, de ez még közel sem így volt. Nem volt meglepô, hogy bejelentették, az egész boxersorozatot át fogják állítani az új 1200- as erôforrásra. Az a bejelentés, hogy ez mûszaki okok miatt a cruisermodellekkel nem fog megtörténni, és ezért a cruisersorozatot be fogják szüntetni, annál meglepôbb volt. Viszont egyelôre még készülnek a kedvelt C modellek, sôt most bemutatták a limitált darabszámú, mindöszsze 300 egységben készült, piermontpiros/ titánezüst színû, integrál ABS-szel, markolatfûtéssel és komfort utasüléssel ellátott Montauk különkiadványt, ami azonnal kapható lesz. Az igazi nagy durranás mégis a K 1200 R volt. Még nem pontosították, jövô évben mikortól lehet majd kapni, de azt már megtudhattuk, hogy ez lesz a jelenleg legerôsebb széria naked bike. És ennek megfelelôen ez alkalommal igen finom munkát végeztek a formatervezôk is. Tényleg brutális lett! A Buell XB-9SX eredetét a jelen lévô Erik Buell igen meghatóan adta elô: „A Terminator II-ben nagyon megragadott az a jelenet, amikor a gépek koponyákon át haladnak, és a városokban háború folyik a gépek és az emberek között. Ide képzeltem el egy motort, és ez lett a CityX.” A Cagiva a Claudio Castiglioni és a Proton között kötött pénzügyi megállapodástól megerôsödve mutatta be a Raptor 650 i. e.-t, ahol az elektronikus benzinbefecskendezés mellett a mûszerfal elôtti kis légterelô is új. Ezt a látványos kis elemet az ezres Raptor is megkapta, itt még a kormány elôtt, keresztbe felszerelt kormánylengés-csillapító is kiegészíti az újdonságok listáját.
A Derbi szolgált talán az Intermot legnagyobb meglepetéseivel. A – ugyanúgy, mint az immár szintén a Piaggio-csoporthoz tartozó Aprilia Pegaso – Yamaha XT 660 erôforrással felszerelt tanulmányuk, a Dirt Track motorra emlékeztetô Mulhacén egyértelmûen arra utal, hogy a spanyolok a nagymotorok piacát is szándékozzák meghódítani. Már most elkészültek 125- öseik. A Senda Enduro és Supermoto változatai a Yamaha léghûtéses négyütemû erôforrásaival készülnek, a GPR 125 saját készítésû kétütemûvel lett felszerelve, és méreteiben teljesen megegyezik az 50- essel. A szupersportváltozat mellett létezik még egy fejidomos naked bike is. Igazi meglepetés az új GP1 robogó. Színében és formáiban, valamint mûszaki megoldásaiban nagyon hasonlít a GPR 50 szupersport kismotorra, és ugyanakkora durranás a robogók közt, mint az néhány hónapja az 50-esek között volt. Erôforrása nem a robogóktól megszokottan a lengôvillára, hanem mint a motoroknál az alumínium zártszelvény hídvázba került, a meghajtás a hátsó kerékhez láncon keresztül történik! 14 colos, 120/70, illetve 140/60 méretû gumik, valamint a 38 mm belsôcsô-vastagságú, felfordított teleszkópvilla és a GPR-rôl származó fék még inkább a motorok felé tereli a GP1 jellegét. Ez a gép nyerte meg az Intermot formatervezési fôdíját. A Ducati az új 999 (lásd 24. o.) mellett bemutatta ennek S változatát is, ami Öhlins rugós tagokkal és radiálisan rögzített féknyergekkel rendelkezik, és éles Eprom és nyitott kipufogó is tartozik a szériatartozékokhoz. A Ducati a Multistrada családot lefelé bôvítette. A Multistrada 620 i.e. szerényebb rugós tagokkal, valamint kétkarú, acél lengôvillával tér el az ezres modelltôl. A Harley-Davidson a Dyna sorozatát a Super Glide Custommal bôvítette, a Softail sorozat a Deluxe és a Softail Springer Classickal bôvült. Ezenkívül elôször található a Harley árlistáján komplett Screaming Eagle tuningolt gép is. Az így elkészített V-Rod lökettérfogata 1250 cm3-re nôtt, és elöl-hátul polírozott, ötküllôs kerekeket kapott. A Screaming Eagle Fat Boy lökettérfogata nem kevesebb mint 103 cubeinch, illetve 1696 cm3 méretû lett, és az erôforrás méretének megfelelôen alakították ki az optikai tuningot is.
A Honda két év után átdolgozta a CBR 600 RR-t. A fô hangsúly a súlycsökkentésen volt, csak a vázon és a segédvázon 2,2 kilót spóroltak meg. Elöl most a 600- as RR is radiálisan rögzített féknyergeket kapott, újak a kerekek is. A motornál fôleg a középsô teljesítménytartományt erôsítették meg, ehhez szûkebb beömlôcsatornákat kapott a négyhengeres. A CB 1300- ast is átdolgozták, ettôl az évtôl ABS változat is kapható. A Gold Wing most ünnepli 30 éves születésnapját, ezt a jubileumi modellen több ízben is feltüntették. A szupermotó-ôrület a Honda olaszországi fejlesztôközpontjának figyelmét sem kerülte el, ennek szellemében fejlesztették ki az FMX 650-est. A gép alapja nem más mint a néhány éve Vigor, illetve késôbb SLR néven szerepelt, a Dominatorból kifejlesztett allrounder. Csakhogy a divatos ruhán, a korszerûsített technikán és a sokkal igényesebb alkatrészeken keresztül már alig lehet ráismerni. A Honda igen ütôs árat is ígér a léghûtéses 650-nek. A 250-es Foresight robogó is némi módosításon esett át, de – legalábbis az európai piacon – igazi újdonság a robogók közt mégis a Zoomer. Az 50 köbcentis, négyütemû erôforrással hajtott szerkezetet optikailag teljesen a minimumra csökkentették, de ahol nincs alkatrész, ott nincs súly, és még sok pénzt is spórol az ember. Így a pucér vázas, igen látványos robogó állítólag igen kedvezô áron kerül hozzánk. A Husqvarna leglátványosabb újdonsága az SM 610 „Urban Supermotard”. Miguel Angel Galuzzi ismét óriásit alkotott formatervezésénél, a fejidomrész mintha egyenesen egy sci-fibôl származna, kiválóan illik ehhez a matt sötétszürke szín és a tölcsérszerûen táguló kipufogókönyök. Az SM 450R és SM 510R utcai használatra felszerelt, de fôleg versenymotor építésére szánt alapgépként szolgál, az SMR 630 Eddy Seel múlt évi világbajnoki gépének pontos hasonmása, és már nem alkalmas utcai használatra.
A Kawasaki szintén most újított ismét ZX-6R-én, és ahogy ez náluk már jól bevált, ismét 599 cm3-es RR és 636-os R változat is létezik. Külsôre semmiben nem különböznek, az RR csak limitált darabszámban készül, mivel eleve pályahasználatra szánták, az ára már tartalmazza a versenykipufogót és Epromot is. A kipufogó mindkét változatnál az ülés alá került, új a váz, és a légellenállást is csökkentették az elôdhöz képest. Egy régi ismerôs is viszszatért a zöldeknél: egy év szünet után ismét szerepel a kínálatban a KLE 500. Küllemét átdolgozták, az idom a Z 1000 lámpáját kapta, ehhez illesztették a többi formáját is. Az erôforrást is úgy átdolgozták, hogy megfeleljen az Euro–2-normának. A Z 1000 és a Z 750 sikere után a Kawasaki egy harmadik családtagot is beállított a sorba. A Z 750 S fejidoma által túrákra is alkalmas, a kevésbé lépcsôzött utasülés és az ismét mutatókkal ellátott mûszerfal szintén a túrázók igényeinek tesz eleget. A Mean Streak után a Classic Tourer is megkapta az ott bevált, 82 köbcentivel nagyobb erôforrást és az erôsített vázat. A KTM már egy évvel ezelôtt bemutatta a Duke 990-et, most mellé állította a kisebb motoros 950 Supermotót is, a Duke gyártása a jövô év kezdetén, a Supermotóé néhány hónappal késôbb kezdôdik. A Malaguti Spidermax GT változata még terebélyesebbre és túrásabbra sikerült, a Firefox 50 megjelent léghûtéses változatban is, ami nagyon ütôs árat biztosít neki. A stand igazi sztárja mégis a Drakon volt. A hatsebességes, vízhûtéses naked bike mint tanulmányi prototípus már egy évvel ezelôtt szerepelt Milánóban, a szériaváltozat még ennél is izgalmasabbra sikerült. A Moto Guzzi Breva 1100 és a Griso sem volt eddig ismeretlen, de mindkét motor végleges formájában került most bemutatásra. A Breva gyártása már februárban indul, a Grisóé jövô nyáron. Az MV Agustánál a múlt évben szintén tanulmányként szerepelt az F4 Tamburini, melynek most végleges változatát mutatta be. Ennek motorja még erôsebb lesz, és a Ferrari Formula–1-es autóból származó, variábilis szívótorokhosszal rendelkezik. A Brutale S mellé a kék-piros-fehér színekbe öltöztetett Brutale Americanát és a Brutale Mambát mutatták be, ezeket néhány MV Agusta Corse alkatrésszel is finomították. Az MZ az 1000 S szériagyártásának megindulása után a soros kéthengeres naked bike változatát mutatta be. A Peugeot a Jet Force Compressor végleges változatával áll elô, az elsô kompresszoros szériamotor gyártása már az év vége elôtt elkezdôdik. A franciák bemutatták a Jet Force sorozat másik végletét is, a karburátoros 50-est. A Ludix sorozat az agresszív külsejû Blasterral egészült ki. A Piaggio teljesen átdolgozta az NRG-t. Az új Fly a klasszikus Piaggio-vonalat erôsíti, és két- és négyütemû 50-es, továbbá négyütemû 125-ös és 150-es változatban is kapható lesz. A francia–spanyol Sherco sokáig csak triálmotorokat gyártott, a múlt évi versenyendurójuk és szupermotójuk után most a léghûtéses, négyütemû blokkos, utcai 125- ös szupermotójukkal célozzák meg elôször az utcai motorosok táborát.
|
|
MALAGUTI DRAKON Gyorsan elkészült a szériapéldány |
MOTO GUZZI BREVA 1100 Nagyon komoly fejlôdés |
|
|
MV AGUSTA F4 1000 TAMBURINI A zseni életmûvének hódolására |
MOTO GUZZI GRISO Nagyon látványos showbike jövô nyárra |
|
|
PIAGGIO FLY A kapocs a Vespa és a többiek között |
MV AGUSTA BRUTALE MAMBA A naked is finomítható |
MZ 1000 SF Gyorsan követte a sportgépet |
|
|
PEUGEOT LUDIX BLASTER LC Az olcsó sorozat vad csúcsmodellje |
|
SHERCO SM 125 Nyitás a nagy tömeg felé
|
PIAGGIO NRG Az örökzöld következô sarja |
|
A Suzuki a harmadik generációs GSXR 1000-et mutatta be.Tankja rövidebb lett, így a konkurenciánál bevált, kompakt üléspozíciót nyújtja a GSX-R is. A több mint 180 lóerô, amit várnak tôle, elkápráztatja a rajongókat, az új kipufogó formája körül viszont már a kiállításon heves viták kerekedtek. A közönségkedvenc kis Bandit lökettérfogatát megnövelték, a most 656 köbcentis erôforrás fôleg jobb nyomatékrugalmasságot ígér. A rövidebb tank itt is kompaktabb üléspozíciót enged meg, az ülés 20 mm-t állítható magasságában, a kormány 10 mm-t, így a különbözô méretû pilóták magukra szabhatják Banditjüket. A pucér és a fejidomos S változat egyaránt ABS-szel is megrendelhetô. A DR-Z 400 SM nem is fest új modellnek, annyi egyedien épített DR-Z szupermotó rohangál Budapesten. A Suzuki mégis tovább ment, felfordított teleszkópvillát, más villaszöget és nemcsak elöl, hanem hátul is nagyobb féktárcsával látta el a 400-ast. A Triumph mindkét új modelljét az újonnan fejlesztett, most már nem kevesebb, mint 1050 köbcentis háromhengeresével látta el. A Sprint ST emellett új vázat és kerekeket kapott, valamint igen látványos ruhába öltöztették. A három ellipszoid fényszóró ugyanígy megismétlôdik a motor farán, három kipufogó kiömlônyílásban. A Speed Triple volt az elsô széria streetfighter, most még brutálisabbá tették bestsellerüket. Tökéletesen illik ide a nagyobb erôforrás és a két hatalmas kipufogódob.
Már csak a Yamaha tudta ezt felülmúlni az MT-01 hiperbrutál kinézésével. De még ezt is lehet fokozni: három (nem utcára készült) tuningkitet is kínál hozzá a Yamaha. A Stage I Akrapovic dobokból áll, a Stage II komplett rendszerbôl és fúvókakitbôl, a Stage III-nál más vezérmûtengelyek és dugattyúk is jönnek hozzá. Ezzel 178 Nm a max. forgatónyomaték! Az MT „kistestvérét”, a Bulldogot is átdolgozták, áthangolt motorral és új mûszerfallal díszelkedik a következô évjárat. De a paletta másik végletén is buzgó volt a Yamaha. Az YBR kedvezô árú naked bike a 16 éveseknek. A DT 125 szupermotó-változata is elkészült, és a Yamaha elkészítette az XT 660 mintájára az XT 125-öt is, ugyanúgy enduro- és szupermotó-változatban. És az R6-ot is átdolgozták. Három lóerôvel több csúcsteljesítmény, új, felfordított teleszkópvilla, radiálisan szerelt féknyergek, és sok apró finomításon ment keresztül a Yamaha 600-as szupersportolója. A nagyobb teljesítménynek megfelelôen a vázgeometriát konzervatívabban alakították ki (fél fokkal laposabb villaszög, 9 mm-rel több utánfutás). De ezzel még nem elég: lesz „R46” – Valentino Rossi Replica. Elôször Rossi kék GO!!!! feliratos dizájnjára gondolt mindenki, de Rossi elsô sisakja mintájára lett festve, egyik oldala sárga-fekete mintákkal, a másik fordítva. A fényezésen kívül a limitált darabszámú különkiadvány Termignoni kipufogójában különbözik a nagyszériástól. Aztán szinte kínai özön volt az Intermoton. Soha nem hallott gyártók tömege mutatta be termékeit. Egy részük komolytalan, a másik olyan szinten tart, hogy öt éven belül nagyon komoly szerepet játszhatnak az európai piacon. Az endurance-világbajnok Zongshen bemutatta saját 650-esét. De errôl majd következô számunkban.
|